Honda Rebel 250 & 450 Forum banner

FAQ: Klepafstelling

1 reading
141K views 237 replies 72 participants last post by  SoakedKarma  
#1 · (Edited by Moderator)
10-05-2018 Deze post is bewerkt om de eenvoudige procedure hieronder te tonen, voor het eerst beschreven door Duckster.

Verwijder de twee bouten van de voorste tank en plaats er een 2"X4" onder om ruimte te maken voor het verwijderen van het kleppendeksel. Trek de bougies eruit zodat de motor gemakkelijk kan draaien en zet de motorfiets in de 5e versnelling zodat je het achterwiel kunt gebruiken om de motor rond te draaien. Til het achterwiel op (swingarm lift, blokken onder het frame, enz.). Nu kun je de klepspeling snel controleren zonder je zorgen te hoeven maken over de timingmarkeringen op de krukas door gebruik te maken van de bovenliggende nokkenas en de 360 ​​graden krukasopstelling van de Rebel.

Als je geen standaard hebt, is dit niet essentieel; je kunt de motorfiets nog steeds heen en weer rollen om de motor te draaien. Trek gewoon de koppeling in om de motorfiets achteruit te rollen zonder de motor te draaien. Rol de motorfiets altijd naar voren om de motor rond te draaien.

Zodra je het kleppendeksel hebt verwijderd, draai je de motor rond totdat de linker uitlaatklep begint te openen (tuimelaar gaat naar beneden). Rol hem dan heel langzaam totdat de tuimelaar helemaal naar beneden is. Maak je geen zorgen als hij weer omhoog gaat, dat is goed genoeg.
Op dit punt is de linker uitlaatklep volledig open. Controleer nu de speling op de rechter uitlaatklep. Deze bevindt zich in het midden van de "basis cirkel" van de nokkenas en je spelingcontrole en -aanpassing, indien nodig, zullen correct zijn.

Herhaal de procedure voor de linker uitlaatklep en doe dan de inlaatkanalen op precies dezelfde manier.
 
#2 ·
Ik heb er nog geen een van gedaan. Ik ken geen websites. De beste optie is om een Honda-servicemanual te kopen. De handleiding die in 1996 is uitgegeven, behandelt de jaren tot '99. De handleidingen die in 2000 zijn uitgegeven, behandelen zeker de jaren 1996-2008 en misschien het jaar 2009. Als je een Clymers krijgt, ben je misschien teleurgesteld, dus bespaar jezelf de moeite.
 
#3 ·
Ik heb een tijdje gezocht en niets gevonden. Ik heb waarschijnlijk de verkeerde termen gebruikt. Ik heb het tot nu toe twee keer gedaan, met behulp van Clymer's aanwijzingen. De eerste keer was een succes, de tweede keer minder. Ik kon in geen enkele positie een opening meten.
 
#4 · (Edited by Moderator)
Gereedschapslijst:
  • 8 mm sleutel (zitting)
  • 9 mm sleutel (klepvergrendelingsmoer)
  • 12 mm sleutel (kleppendeksel)
  • 5/8" bougiesleutel
  • Grote platkopschroevendraaier (cartertoegangsdeksels)
  • Punttang (klepschroeven)
  • 14 mm dopsleutel en ratel (krukas draaien naar TDC)
  • Voelermaat (0,076 mm of 0,003")
Procedure:

  • Negatieve accukabel loskoppelen (voor de veiligheid)
  • Zitting verwijderen.
  • Benzinekraan uitzetten, brandstofleiding bij carburateur verwijderen.
  • Brandstoftank verwijderen.
  • Bougies verwijderen.
  • Kleppendeksel verwijderen, twee 12 mm bouten bovenop.
  • Timing cover en krukastoegangsdeksel op linker carterdeksel verwijderen (afb. 1). (Wees voorzichtig, deze kunnen gemakkelijk worden uitgesleten. Gebruik een grote schroevendraaier, grote ring of ander gereedschap om deze te verwijderen.)
[OPMERKING: ter referentie gaan we ervan uit dat cilinder #1 de linkercilinder is (zoals u van voren staat vanuit de rijpositie). Cilinder #2 is de rechtercilinder.]

  • Draai met een 15 mm ratel de krukas TEGEN DE KLOK in totdat u de "T" op het vliegwiel ziet door het timing inspectiegat (afb. 1).
Image
[img 1]
  • Let op de richting van de inkeping aan het einde van de nokkenas (afb. 2). Als deze naar de achterkant van de motorfiets wijst, dan werkt u aan cilinder #1, als deze naar voren wijst, werkt u aan cilinder #2. De tuimelaar is het donkere stuk metaal met een moer en een schroef die erdoorheen gaan (afb. 3). Pak een van de tuimelaars op de cilinder waaraan u werkt en geef hem een kleine ruk op en neer, hij moet iets bewegen.
Image

[img 2]




Klepafstelling:
  • Draai de moer bovenop de tuimelaar los en draai de schroef voldoende los om uw voelermaat in te brengen.
  • Steek een 0,076 mm (0,003") voelermaat tussen de schroef en de bovenkant van de klep (afb. 3)
Image

[img 3]
  • Draai de schroef vast totdat de voelermaat weerstand ondervindt wanneer u hem eruit trekt. Hij mag niet vrij bewegen, maar moet eerder wat "weerstand" hebben. Draai met de voelermaat nog steeds ingebracht de borgmoer vast door de schroef met een punttang vast te houden en de moer met een 10 mm sleutel vast te draaien. Controleer de speling opnieuw wanneer u de voelermaat verwijdert, deze moet weerstand bieden. Pas indien nodig opnieuw aan.
Herhaal de klepafstelling voor de andere cilinder door de krukas 360 graden tegen de klok in te draaien en de "T" weer bovenaan uit te lijnen.

  • Plaats het kleppendeksel terug. OPMERKING: zorg ervoor dat de pakking glad in de groef ligt zonder knijpen, snijden of breken.
  • Draai de kleppendekselbouten vast tot 7 ft-lbs.
  • Plaats de brandstoftank terug.
  • Plaats de brandstofleiding terug.
  • Zet de benzinekraan aan.
  • Plaats de zitting terug
  • Sluit de accu weer aan.
[credit for images to Tom O.]
 
#7 ·
Oké, ik ga dit weer doen. Ik heb het een keer gedaan ongeveer 500 mijl nadat de dealer mijn "garantie"-aanpassing had gedaan, en nogmaals een paar honderd mijl geleden. Ik heb beide keren de instructies van Clymer gebruikt. De eerste keer ging het langzaam omdat het mijn eerste keer was, maar alles ging zoals in het boek stond. De tweede keer kon ik geen speling krijgen op een van de kleppen, dus heb ik de twee die ik had losgemaakt zo dicht mogelijk bij de andere twee gezet. Hij loopt en klinkt goed, maar ik ben echt bang om mijn kleppen te verbranden. Ik heb alles open, inclusief een koud biertje. Ik ga ervoor!
 
#8 ·
Ik heb het zojuist weer aangepast, gebaseerd op Cagie's beknopte instructies en Tom O.'s mooie foto's. Alles verliep zo soepel als maar kon. Drie van mijn kleppen moesten een klein beetje losser. Ik zal vanavond veel beter slapen. Het kostte me meer tijd om de laatste schroef van de duozit vast te zetten dan om de afstelling te doen.:p
 
#9 ·
Klepaanpassing ...

Deze instructies zijn fantastisch!
Een paar korte vragen:

1) Kan iemand een lijst met benodigde gereedschappen verstrekken? (Ik heb dit ergens gezien, maar kan het niet vinden.)

2) Is dit in feite alles wat de dealer doet bij de beruchte "controle" van 600 mijl (afgezien van het controleren van de kettingspanning)?

3) Als het antwoord op 2) "ja" is, is de garantie dan nog steeds van kracht als ik de dealer oversla en het zelf doe?

4) Blijft deze thread permanent online zodat ik dit bijvoorbeeld volgend voorjaar kan doen? (Ik neem aan dat het antwoord "ja" is, maar ik controleer het even).

Nogmaals bedankt aan alle wijze hoofden die hier opduiken!
 
#10 ·
Toollijst toegevoegd aan de originele post.

De instructie wordt waarschijnlijk verplaatst naar de "How to and Tech Tips" als er genoeg interesse is om deze te behouden.
 
#14 ·
Toollijst toegevoegd aan de originele post.

De instructie wordt waarschijnlijk verplaatst naar de "How to and Tech Tips" als er genoeg interesse is om het te behouden.
Ik zou het ook voorstellen. Echt handig om te hebben!
 
#12 ·
Waarschijnlijk een goed idee, aangezien dat en het verversen van olie bovenaan de lijst van de meeste doe-het-zelvers staan.
 
  • Like
Reactions: Gsxrman1100
#13 ·
Geloof me als ik zeg dat je niet veel koppel op de kleppendekselbouten moet zetten. Denk er niet eens aan om een luchtratel te gebruiken. Mijn kleine, 20 jaar oude Taiwanese 1/4" luchtratel brak er een af. Ze breken vlak af met de nokkenasdrager waar ze in geschroefd worden. Niet moeilijk te repareren, maar als je iets aan je nieuwe motor hebt gebroken, voel je je echt rot.
 
#21 ·
Geloof me als ik zeg dat je niet veel koppel op de kleppendekselbouten moet zetten. Denk er niet eens over om een luchtratel te gebruiken. Mijn kleine 20 jaar oude Taiwanese 1/4" luchtratel brak er een af. Ze breken af ​​gelijk met de nokkenasdrager waar ze in geschroefd worden. Niet moeilijk te repareren, maar als je iets aan je nieuwe motor hebt gebroken, voel je je echt slecht.
7 (ZEVEN) foot pounds?? Wat is dat, zoals een pink, op je zwakke hand, achteruit duwend???

Bedankt voor de geweldige write-up. De lokale dealer is zojuist 600$ kwijtgeraakt :eek: :rolleyes: voor de "eerste service".:D
 
#16 · (Edited)
Ik heb veel berichten over klepafstelling op verschillende websites gezien, maar dit is de beste. http://www.*************/rebelforum/viewtopic.php?t=21622&highlight=zep - ga daarheen - download de video en bewaar deze voor toekomstig gebruik.

Nu - ZEP is een geweldige kerel en erg goed in het beschrijven hoe het moet, maar sommigen van jullie zijn ECHT nieuw in de mechanica.

Als je metrische voelermaten gebruikt, is de speling 0,05 mm tot 0,10 mm. Honda vraagt om 0,002 inch tot 004 inch.

Het afstellen van de klepspeling vereist een "gevoel" voor de "sleep" op een voelermaat. Als je dit nog nooit eerder hebt gedaan - - - sluit je mond, klem je kaken niet vast, sluit gewoon je mond, neem nu je voelermaat of een stuk gewoon typemachinepapier (de voelermaat zal minder snel je lippen snijden) - plaats het tegen je gesloten lippen en trek het door je lippen. Dit is de geschatte "sleep" die je zou moeten voelen op een correct afgestelde klepspeling.

PROBEER NIET je kleppen af te stellen op de minimale speling (0,002 inch) De minimale speling betekent dat elke slijtage of extra hitte op de kop je klepstoterspeling kan verminderen tot het punt dat je je klepzittingen zou kunnen verbranden - en dat betekent een nieuwe kop!

Het is erg belangrijk dat je motorfiets afkoelt, uit direct zonlicht, gedurende minstens 24 uur voordat je probeert de klepstoterspeling af te stellen. Als je je motorfiets mogelijk niet zo lang kunt laten staan, probeer dan je klepspeling af te stellen op 0,003 inch tot 0,005 inch om rekening te houden met de effecten van restwarmte in de metalen onderdelen.
 
#31 ·
Probeer NIET uw kleppen af te stellen op de minimale speling (o.002 in) De minimale speling betekent dat elke slijtage of extra hitte op de kop uw klepstoterspeling kan verminderen tot het punt dat u uw klepzittingen zou kunnen verbranden - en dat betekent een nieuwe kop!
Ik ben het niet eens met deze uitspraak.

De handleiding geeft een specificatie van 0,05 mm. Het geeft geen +- tolerantie, alleen de specificatie. Wanneer uw motor opwarmt, wordt de speling tussen de bovenkant van de klepsteel en de stoterversteller niet kleiner, maar groter. Ik heb vandaag net mijn kleppen afgesteld en het bevestigd. De motor was 's nachts afgekoeld en vanmorgen was de kop 68 graden F. Ik stelde af op 0,05 mm met lichte weerstand. (Ik zal zeggen dat wie de kleppen bij de controle van 600 mijl heeft gedaan, het ofwel niet heeft gedaan of niet goed heeft gedaan. Ik kon gemakkelijk een voelermaat van 0,15 mm in alle openingen krijgen.) Hoe dan ook, ik heb het weer genoeg in elkaar gezet om de motor te laten draaien met een externe tank en heb hem ongeveer 10 minuten laten draaien. De koppen gaven nu ongeveer 195 graden F aan. Ik schakelde hem uit, verwijderde het kleppendeksel en controleerde de spelingen opnieuw. Ik kon gemakkelijk een 0,07 mm voelermaat in de opening krijgen. Aluminium koppen zetten meer uit dan de stalen klep, waardoor de klep effectief verder van de stoter wordt getrokken. Als u dit niet gelooft, controleer het dan zelf. Ik denk dat het echt belangrijk is om ervoor te zorgen dat de motor volledig is afgekoeld voordat u uw afstellingen maakt.
 
#17 ·
Ik ben nieuw op dit forum, dus ik ken niet alle problemen. Maar als je naar ************* gaat en zoekt onder "ZEP", kun je een link vinden naar zijn video om de kleppen van de Rebel 250 af te stellen.

Ik ben er waarschijnlijk gewoon niet aan gewend dat een site bang is om kennis te delen met andere zoekers.
 
#19 ·
#20 ·
Eens kijken of het me gelukt is om het te kopiëren:http://www.aboutdean.com/images/subject/rebel/reb_valve.wmv

Ja! Echt een goede tutorial video. Bedankt, jake_iv!
Bedankt voor het plaatsen van een link naar de video op de site. Als kleine toevoeging zegt ZEP dat zijn mpg en topsnelheid beide een beetje zijn verbeterd toen hij alle vier de kleppen goed op .004 inch had afgesteld en hij heeft geen toegenomen klepstotengeluid opgemerkt.

Omdat de service van 600 mijl en 4000 mijl van een dealer meer dan $ 200 kan kosten en dit het moeilijkste deel van de service is, kan het leren van deze technieken u een hoop geld besparen. Misschien merkt u in de video dat ZEP een goedkope momentsleutel met bladveer gebruikt. Ik gebruik een 3/8" aandrijving "klik" momentsleutel die ik bij Harbor Freight heb gekocht voor minder dan $ 20, een 1/2" aandrijving kliksleutel is ook beschikbaar voor ongeveer $ 20. Ik heb beide.

Sterker nog, ik heb net ontdekt dat ik TWEE 1/2" aandrijving sleutels heb. Als iemand er een in een koffer wil voor $ 20 plus verzendkosten, stuur me dan een pm en ik geef je de verzendkosten naar je adres en je kunt mijn paypal-account betalen. :p

:cool: Vergeet niet om de video te downloaden en te bekijken.
 
#22 ·
Oké, ik heb ongeveer een ontelbaar aantal klepafstellingen gedaan op meer dan honderd verschillende motoren (niet allemaal van mij), schroef en borgmoer, shim over bucket, shim onder bucket, zelfs Ducati. De Rebel heeft het gemakkelijkste type, schroef en borgmoer, en het heeft slechts 4 kleppen in totaal.

Je hoeft geen markeringen op het vliegwiel uit te lijnen, voor mij veroorzaakt dat alleen maar verwarring. Je hoeft alleen maar te zorgen dat de klep die je afstelt gesloten is. Met het deksel eraf, draai je de motor rond met een dop en je kunt de tuimelaars op en neer zien gaan. Als ze omhoog staan, is de klep aan het schroef- en borgmoereinde gesloten. Hij blijft gesloten gedurende enkele graden van de krukasomwenteling en begint dan weer te openen. Denk eraan, controleer en stel af terwijl hij gesloten is. Je zou een lichte speling in de tuimelaar moeten kunnen voelen.

Probeer de kleppen niet zo strak mogelijk te krijgen, stel ze af op het losse einde van de specificatie. En zorg ervoor dat je de speling opnieuw controleert nadat je de borgmoer hebt aangedraaid. Soms verandert het maar een beetje. Jerry.
 
#28 ·
Ok, ik heb ongeveer een miljard klepafstellingen gedaan op meer dan honderd verschillende motoren (niet allemaal van mij), schroef en borgmoer, shim over bucket, shim onder bucket, zelfs Ducati. De Rebel heeft het gemakkelijkste type, schroef en borgmoer, en het heeft slechts 4 kleppen in totaal.

Je hoeft geen markeringen op het vliegwiel uit te lijnen, voor mij veroorzaakt dat alleen maar verwarring. Je hoeft alleen maar te zorgen dat de klep die je afstelt, gesloten is. Draai met de klepdeksel eraf de motor rond met een dop en je kunt de tuimelaars op en neer zien gaan. Als ze omhoog staan, is de klep aan het schroef- en borgmoereinde gesloten. Hij blijft gesloten voor enkele graden van de krukasomwenteling en begint dan weer te openen. Denk eraan, controleer en stel af terwijl hij gesloten is. Je zou een kleine speling in de tuimelaar moeten kunnen voelen.

Probeer de kleppen niet zo strak mogelijk te krijgen, stel ze af op het losse einde van de specificatie. En zorg ervoor dat je de speling opnieuw controleert nadat je de borgmoer hebt aangedraaid. Soms verandert het maar een beetje. Jerry.
Mijn scooter heeft een "excentrieke" klepafstelling, met afgestudeerde lijnen er direct op. Simpelste ooit! Je zet gewoon de zuiger op BDP........dan maak je een klein boutje op de excentriek los, draai dan tot er geen klepspeling is, en beweeg dan tot de kleine aanwijzer twee ruimtes verder staat. Bout aandraaien en klaar! Slechts twee kleppen ook.
 
#23 ·
Hier is een link naar een uitstekend artikel over het afstellen van de kleppen op een Ninja 250 (ik heb er vroeger een gehad en behoorde tot dit forum). Het gaat erg in detail. De kleppen op een Rebel zijn VEEL gemakkelijker te bereiken en er zijn er maar 4, terwijl de Ninja er 8 heeft, maar de basisprocedure is hetzelfde. Jerry. http://faq.ninja250.org/wiki/What_is_the_adjustment_procedure?
 
#26 ·
Dit is perfect! Ik sta op het punt mijn fiets te openen om de ringen te vervangen en de kleppen moeten worden afgesteld omdat er een kloppend/tikkend geluid is dat afschuwelijk is! Mijn fiets is een CM250C uit 1982 en hij is in redelijke staat. Ik vroeg me af of iemand de handleiding heeft die gescand kan worden en mij de info kan sturen over het werk voor de ringen? Ik zou er graag een kopen, maar de ringen rekten mijn vaste inkomen al op. Dus als iemand een helpende hand wil bieden, zou ik veel dankbaarheid tonen!
 
#29 ·
IMO, de man in de video doet het verkeerd. Hij gebruikt een dop om de borgmoeren aan te draaien. Dit werkt niet goed, zoals duidelijk te zien is in de video. Je moet een ringsleutel gebruiken op de borgmoeren en een andere, zeer kleine sleutel op de vierkante kop van de afsteller zelf. Daarom is de kop vierkant. Je kunt sleutels kopen die ontworpen zijn om hierop te passen, je kunt er een maken of je kunt een echt kleine verstelbare moersleutel gebruiken (ik heb er een van ongeveer 3" lang). Op die manier kun je de afsteller op zijn plaats houden terwijl je de borgmoer aandraait, waardoor de kans dat de afstelling verandert wanneer je hem aandraait, drastisch wordt verminderd. Ik heb nog nooit een momentsleutel op kleppen gebruikt. Draai ze gewoon vast. Ze breken gemakkelijk, dus draai ze niet te strak aan. Als je eenmaal een gevoel hebt gekregen voor het aandraaien van de borgmoeren, net als voor de juiste weerstand op een voelermaat, heb je geen momentsleutel meer nodig. Jerry.
 
#37 ·
7 ft/lbs.... Kun je ĂĽberhaupt een momentsleutel krijgen die zo laag meet? Het laagste dat ik heb gezien is 120 in/lbs (10 ft/lbs).
Wat ik zou doen is mijn sleutel op de bout houden en dan een voet lang stuk pijp op het uiteinde plaatsen en het helemaal naar de rand van de bout schuiven. En dan zou ik een gewicht van zeven pond nemen (natuurlijk variabele gewicht dumbbells, anders zou ik maar één koppelwaarde kunnen doen. Deze situatie zou een handvat van 2,5 pond en 4,5 pond aan gewichten vereisen. Dat zou ik bereiken door twee van elk twee pond en kwart pond toe te voegen.) en het met draad vastmaken aan het gat dat ik in het uiteinde van de pijp heb geboord. Natuurlijk zou dit alleen werken als de sleutel in de richting wordt getrokken die ik de kracht wil laten gaan, dus mijn fiets zou op zijn kant liggen, waardoor de kleppendekselbouten orthogonaal op de grond zouden staan. Als alternatief zou ik een katrolsysteem kunnen gebruiken om de richting van de translatie te veranderen in een roterende beweging, zodat ik mijn fiets rechtop kan laten staan. Ook, als je niet de vereiste gewichten hebt, kun je altijd een blok en takel gebruiken.

Slechts een idee.
 
#38 ·
Ha! Ik zou wel een foto van dat ding willen zien!
Het is misschien makkelijker om de Snap-On truck te bezoeken en een 1/4 inch-lbs momentsleutel te halen en de berekening te maken.